Direktlänk till inlägg 22 september 2013

Några "verktyg" som jag har använt mig av, under och fortsättningsvis, i min livstilsförändring

Av Christina Bratt - 22 september 2013 23:10

Jag är inne i en period där jag funderar och reflekterar en del över vad som hänt det sista året, och varför det har gått så bra för mig. Ska här skriva om några av mina verktyg som jag tror har varit avgörande för mig.

1. Min egen kropp - jag har gått från en soffpotatis till en person som är rättså vältränad. Använder kroppen så mycket som möjligt i vardagen, allt man gör, gör skillnad. Vem ska ta hand om den om jag inte gör det själv.

2. Vågen - på Itrim pratade vi redan från början om att vi skulle väga oss regelbundet och aldrig sluta med det. Innan Itrim vägde jag mig aldrig. Nu gör jag det verkligen regelbundet, de flesta tycker att det är väl ofta, morgon och kväll. Morgonvikten skriver jag upp, sen summerar jag hur veckan varit, plus eller minus. Reflekterar över resultatet och drar lärdomar av det. Dricka alkohol är för mig alltid viktuppgång, och jag dricker nästan aldrig, de kalorier som jag ska få i mig äter jag hellre än dricker. Sedan märks det när jag tränat mindre eller att varsagsmotionen inte funkat. När jag är i min box och äter och tränar som man ska, då går jag ner i vikt. Sen är det även regelbundet att väga sig 1 gång i veckan. Nu ska jag lära mig att äta utan att gå ner i vikt, det känns nästan svårare...

3. Stegräknare - köpte en som hänger runt halsen, den hänger jag på mig varje morgon. Har stenkoll på vardagsmotionen. När jag började gick uppskattningsvis 4000 steg per dag, vid senaste hälsokontrollen var jag uppe i 13000 steg i snitt per dag och vecka. Nu när det blir höst och vinter kommer det att minska, då får jag öka på träning eller äta mindre. Ganska snart bestämde jag att vardagsmotionen skulle jag titta på över en vecka eftersom det var lättare att få till steg på helgen. Sedan har jag även använt stegomvandlaren på nätet, för även annan fysisk aktivitet i vardagen har jag räknat. Alla steg dokumentrar jag och ser över tid. Glömde den på Karma och hade inte möjlighet att hämta den och det var frustrerande när jag skulle uppskatta själv. Alltid lätt att tro att man rört sig mer än man gjort. Något jag förändrade genast var att sluta ta hissen på jobbet och ställer numera bilen längst bort på parkeringen. Dessa två saker gör ett antal steg på ett år.

4. Smaksättare - i matlagningen använder jag mycket citron, lime och vitlök. Numera även en del färsk ingefära. Något som jag använder varje dag till salladen är citronolivolja, balsamico vinäger och grovkornigt Himalaya salt, det har blivit beroende framkallande för mig. På samma sätt som Itrims färdiga drycker är, de med 200 kalorier, framförallt jordgubb och mango.

5. Färska wokgrönsaker - våra goda vänner i Östersund som har restaurang tipsade mig om att alltid ha färska wokgrönsaker i en plastburk. Sedan dess finns det inga djupfrysta hemma hos oss. Jag har en tupperware burk på 4 liter som jag ser till att fylla så fort den är tom. Därför går middagen alltid fort hos oss, framför allt på vardagarna, wokade grönsaker med valfritt protein. Det tar ingen längre tid än att fixa korv med bröd, som var snabbmat hemma hos oss förr. Saknar varken potatis, ris eller pasta. Även om jag numera äter det ibland men jag föredrar wokade grönsaker eller ugnsrostade.

6. Lunchpassen - på Karma har det och är möjligt att gå på 30 minuterspass på lunchen. Jag började med den ganska omgående, dels för att bryta lunchmönstret och för att komma igång med träningen utan att behöva åka in till Bollnäs igen efter jobbet. 30 minuter kettlebell på lunchen är super... Fast nu har jag hittat en ny favorit KarmaFlow på onsdag morgon före jobbet. Värt att prova för er som inte gjort det. Många tror att det ska vara stressigt med lunchpassen, men de som provar tycker att det är bra, sen tar man en Itrim shake och en frukt så .är lunchen fixad.

Nu när jag har valt att vara kvar ett år till på Itrim och ska gå balansåret så är min övertygelse att jag måste fortsätta att använda mina verktyg, och inte bara detta år år utan resten av livet. På våra gruppträffar så har vi ofta konstaterat att de som är smala är rutinmänniskor och det här är en del av mina nya rutiner. Att återgå till det gamla livet finns inte på kartan.

Bilderna är en sammanfattning av texten

 
 
Ingen bild

Frippskij

23 september 2013 06:00

Otroligt bra jobbat och bra tips!
Nu får vi hoppas att det är slut med öppnahusaktiviteter så vi får köra som vanligt på söndagar också :-)

Christina Bratt

23 september 2013 06:58

Håller med, söndagarna ger otroligt mycket energi. Både träningen och alla som är med på träningen?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina Bratt - 21 oktober 2016 23:31

Efter en lång flygresa på 19 timmar inkl byte av plan i Istanbul och mellanlandning i Durban kom vi äntlig till Kapstaden. Blev kärlek vid första ögonkastet. Lång resväg och då skulle vi börja med botaniska trädgård. Hur hade dom tänkt då? Var gansk...

Av Christina Bratt - 25 augusti 2016 14:10

Nu på flygplatsen, snart i Sverige. 1.35 är lagom flygtid. Vädret har inte varit det bästa men avslutas med sol Sopot är både trevligt och vackert Vi tog tåget dit Skulle gärna bo här, billigaste rummet 5000kr per natt. Får bli Sheraton iställe...

Av Christina Bratt - 23 augusti 2016 08:23

Ett år försenat kom vi iväg till Gdansk. Gustafs födelsedagspresent började med att vi blev fyra i stället för tre. Finaste Hanna är också med oss. Bara resan till Arlanda innehöll tre stopp. Tönnebro - Pokémon. Sen... Godis...värsta godisstället, G...

Av Christina Bratt - 27 juli 2016 13:24

Tyvärr finns du inte fysiskt här hos oss, men finns alltid inom oss. 79 år skulle du blivit idag...drygt fyra år sedan du lämnade oss. Men nu är du med din stora kärlek. Du kommer väl ihåg att ta hand om Carinas Theodor, han gillar pannkakor. Nu har ...

Av Christina Bratt - 1 januari 2016 10:09

2015 blev en stor förändring i våra liv. Vi flyttade från vår gård på landet till en nybyggd lägenhet inne i stan. Helt fantastiskt har det blivit. Världen har varit ond i år, alla dessa flyktingströmmar. Men det finns hopp för mänskligheten. Alla mä...

Ovido - Quiz & Flashcards