Alla inlägg under juli 2013

Av Christina Bratt - 27 juli 2013 09:08

Kära mamsen, grattis på födelsedagen. Du får hälsa morbror också, om ni varit med oss skulle du ha fyllt 76 år och han 81 år. Tänkte jag skulle berätta för dig lite vad som hänt sen din förra födelsedag. Vi fick klart mitt utekök som är din 50 årspresent till mig, har funderat på att döpa det till Marianne, men Petter tycker Strömvägen. I augusti i fjol påbörjade jag och Gustaf en hälsoresa, jag vet att du är så lättad och glad över att vi äntligen tog tag i det. Vi har lyckats riktigt bra. Totalt har vi tagit bort 35 kilo var, en hel person, Gustaf hade tagit 10 redan innan vi började. Jag förstår att du vill veta hur han mår. Riktigt bra, men är fortfarande sjukskriven på halvtid. Petter har nu pluggat ett år i Östersund, du skulle ha varit med när han flyttade dit. Första lägenheten fanns det vägglöss, vad jag skurade... Men det löste sig och han fick en ny på Prästgatan. Julen firade vi på en kryssning i Aisen, det var helt underbart. Balder fick bo hos Elinor och Hasse. Christer, Rose, Robin och Matilda var i Thailand och Filippinerna medan Anne stannade i Göteborg och firade med uteliggarna som hon arbetar med. Anne har träffat en ny kärlek, Rami, supermysig, du skulle verkligen ha gillat honom. Tyvärr har Rose råkat ut för diskbråck och väntar på operation, hon har därför inte varit så mycket i Blåsjön. Christer och Robin har slutat i Norge, Robin gör samma sak men i Sverige och Christer är tillbaka hos Lasse. Anne har studieuppehåll, fortsätter efter jul. Robin har sålt sin lägenhet och bor nu nere på stan i en trea med Matilda. Min födelsedag firande jag med Petter och Gustaf på Fuerteventura, en träningsresort. Tyvärr hade Petter precis opererat in ett nytt korsband, de har tagit från en sena på låret och gjort ett nytt. Den 6 juni bjöd jag nära och kära på champagnebrunch för att fira min födelsedag. En fantastisk dag. Mamma, den här gången beställde jag mat. Det var skönt. På semestern har vi varit en sväng till Malmö och Köpenhamn och kom igår från en Helsingforskryssning. Förra helgen hade vi familjeträff, så mysigt att få rå om alla. Mamma, Anne ville ha din brudklänningen och en annan orange klänning som du hade på 70 talet. I höst tänker vi nog bygga om köket och julen blir nog även i år på annat håll. MAMMA, vad jag saknar dig, alla dagar...

Av Christina Bratt - 23 juli 2013 15:32

Äntligen träffades vi alla igen. Trots att vi inte är så många är det svårt att få ihop det, när vi är spridda över Sverige. Den som vi saknade var Robins Matilda som inte kunde vara med. Petter var med sporadiskt eftersom han var med på brännbollsyran. Anne kom från Göteborg med sin Rami och deras två hundar Budda och Karma. Rami hade vi inte träffat förr, han känns redan som en del av vår familj. En stor del av tiden gick vi igenom mamma och pappas fotoalbum, och det är många. Från deras tidiga ungdom i slutet på 50 talet till nu. Man blir nostalgisk. Hela barn och ungdomen passerar, även för barnbarnen. Många kort på deras resor, den första till Cypern för att hälsa på Christer som gjorde FN tjänst där. Det var då de träffade Rose för första gången. Många kort på barnbarnen. Nu har vi delat upp även en del av dem. Men det får stå kvar ett tag till, ingen orkar med att rensa just nu. Det får bli när det blir. Vi hann även att var lite kultur och åkte till Rengsjö hembygdsby och till Trolldalen i Växbo. Då passade vi att fika mormors gokakor. Det var uppskattat. Recepten kommer snart på bloggen. En trevlig och mysig helg, bättre 50 års present kunde jag inte få. Har nu målat och planterat jordgubbsplant i krukorna som jag fick. Tack för dom, passar perfekt till mina små odlingar

Av Christina Bratt - 12 juli 2013 06:56

Hej igen! Vem var först till frukosten tror ni. Rätt gissat - han jag delar Ljusnan med. Före sju var vi där. Idag har vi bl ā varit vi Möllevången och gått i affärer. Hamnade på Chokladfabriken, vansinnigt goda praliner. Gustaf passade att klippa sig, 100 kr. Det bästa med dagen var Matkaravanen - en guidad tur runt Möllevångstorget där vi fick kunskaper om mat från Balkan, Asien Bagdad och ostar från Möllans ost. Vi fick smaka på en hel del. Det finns tydligen dessa Matkaravaner i Stockholm också. Idag blir det Köpenhamn. Hittade ett Itrimcenter också men valde chokladpraliner framför träning. Ha en bra dag

Av Christina Bratt - 10 juli 2013 22:16

Hej! Efter en lång tågresa kom vi fram till ett svalt och blåsigt Malmö. Checkade in på hotellet och snabbt ut på stan. Fullt ös redan kl 16. Vad är på gång. Vi blev snart varse... Iron Maiden konsert och Sverige Danmark i fotboll. På station springer vi på Bollnäsbor. I morgon fortsätter vi utforska Malmö.

Av Christina Bratt - 7 juli 2013 22:20

Vilken start på semestern. Sol och värme, började med en fika på Majas café här i Rengsjö på fredag eftermiddag. På kvällen blev det 20 års uppvaktning för fina Emilia som är hemma från Göteborg. Igår sken solen hela dagen och lagom varmt för att gå på byaloppis här i Glössbo. Tretton gårdar som hade loppis och Glössbo möbler hade café och korvförsäljning. Tog flera timmar för oss att gå igenom, hela byn. Här kunde man verkligen fynda, om man ville. På kvällen kom Tina, och vi sprang en tur i skogen. Skönt!!! Vem hade trott för ett år sedan att jag skulle springa. Det fanns inte på kartan. Avslutade kvällen med att läsa en bok, äntligen har jag kommit igång med att läsa igen. Men vilken dag det varit idag. Varmt, soligt helt underbart. Klockan är snart halv elva på kvällen och jag ligger ute i soffan, 22 grader varmt. Började dagen med en kort springtur. Sedan en sväng till Karma för ett cirkelträningspass. Trädgårdsarbete - härligt nu när det finns både gurka och tomater att hämta i växthuset. Sen har kvällen avslutats med en kanonkonsert med Helen Sjöholm på fantastiska Freluga trädgårdsscen. En magisk kväll. Det var en av mina 50 års presenter. God mat och vin, trevligt sällskap och fantastisk sång av Helen. Min semester börjar med Helen Sjöholm på Freluga trädgårdsscen och avslutas med Eva Dahlgren om 5 veckor. Kära vänner njut av sommaren det ska jag göra

Ovido - Quiz & Flashcards